پارسی گویانپارسی گویانپارسی گویان
  • پیش‌نمایش
  • کتاب آوایی
  • رخشاره ها ( فیلم )
    • رخشاره(فیلم)
      • دنباله ( سریال )
      • ۲۰۱۹
      • ۲۰۲۰
    • پویانمایی
پارسی گویانپارسی گویان
  • پیش‌نمایش
  • کتاب آوایی
  • رخشاره ها ( فیلم )
جستجو
  • پیش‌نمایش
  • کتاب آوایی
  • رخشاره ها ( فیلم )
    • رخشاره(فیلم)
    • پویانمایی
یک حساب کاربری موجود دارید؟ Sign In
پارسی گویان > Blog > پارسی گویان > رنج‌خواهی چیست؟ | هم‌مانندهای پارسی مازوخیسم: رنج‌دوستی، خودآزاری و آزاردوستی
پارسی گویانروان‌شناسیفرهنگ و سیاستواژگان پارسی

رنج‌خواهی چیست؟ | هم‌مانندهای پارسی مازوخیسم: رنج‌دوستی، خودآزاری و آزاردوستی

پارسی گویان
SHARE

مازوخیسم چیست؟

واژه‌ی مازوخیسم (دردخوشی) نخستین‌بار از نام نویسنده‌ای اتریشی به نام «لئوپولد زاخر-مازوخ» گرفته شد که در نوشته‌های خود از شادمانی بردن از رنج و خواری سخن می‌گفت. در دانش روان، این واژه به منش و کششی ناهنجار گفته می‌شود که انسان از رنج کشیدن، آزرده شدن یا خوار گشتن شادمانی می‌برد.


برابرهای پارسی سره برای مازوخیسم

برای این واژه می‌توان از چندین برابرِ روشن و ریشه‌دار در زبان پارسی بهره گرفت:

  1. رنج‌خواهی → خواست و گرایش به رنج.
  2. رنج‌دوستی → دل‌بستگی و کشش به درد و رنج.
  3. خودآزارخواهی → گرایش به آزار خویش.
  4. آزاردوستی → دل‌بستگی به رنج و درد، خواه در خود خواه در دیگری.
  5. آزارگرایی → خوی و کشش به سوی درد و آزار.
  6. خودآزاری → آزار رساندن به خویشتن، چه در اندیشه چه در تن.
  7. دردخوشی →شادمانی بردن از درد و رنج

این برابرها نه تنها سره و بیگانه‌زدوده‌اند، همچنین به‌خوبی بار معنایی واژهٔ بیگانه را می‌رسانند.


گونه‌های رنج‌خواهی

دانشمندان این کشش ناهنجار را به گونه‌های زیر بخش کرده‌اند:

  • رنج‌خواهی بدنی: شادمانی بردن از دردِ تن.
  • رنج‌خواهی روانی: شادمانی بردن از خواری یا سرزنش.
  • رنج‌خواهی اجتماعی: کشش به سوی ناکامی‌های پی‌درپی یا شکست‌های خواسته‌ناخواسته.
  • رنج‌خواهی سیاسی: حالتی که در آن یک گروه یا جریان سیاسی، به‌جای ایستادگی در برابر دشمن، دوست دارد همواره به سوی دشمن برود، با او  گفت‌وگو یا مذاکره کند، و حتی با وجود خواری و شکست، باز هم این روند  را پی می‌گیرد.

در این گونه، رهبران آماده‌اند هرچه دشمن بگوید بپذیرند، گرچه بهای آن خواری و تباهی مردم باشد.


ریشه‌های رنج‌دوستی و خودآزارخواهی

ریشه‌های این خوی می‌تواند گوناگون باشد:

  • یادها و رخدادهای تلخ کودکی و نوجوانی.
  • احساس ناآگاهانهٔ گناه و نیاز به کیفر دیدن.
  • نارسایی در خودباوری و ارزش‌گذاری به خویش.
  • کشش ناخودآگاه برای آمیختن درد و خوشی.

نگاه فرهنگ ایرانی به رنج

در فرهنگ ایرانی، رنج بیشتر با بردباری، کوشش و پایداری پیوند دارد. در شاهنامه، فردوسی می‌گوید: «بسی رنج بردم…» و رنج در اینجا به معنای تلاش و کوشش برای دستاورد بزرگ است،نه شادمانی بردن از آزار.

از این رو، «رنج‌خواهی» در معنای مازوخیسم، با نگرش فرهنگی ایرانی بیگانه است و در جایگاه بیماری و ناهنجاری نگریسته می‌شود.

نگاه به گذشته

در سرگذشت ایران، بارها دیده‌ایم که ایرانیان با پایداری و ایستادگی، توانسته‌اند نام و آبروی خویش را پاس بدارند؛ از خیزش کاوهٔ آهنگر بر ضد ضحاک تا رزم‌های بزرگ در برابر بیگانگان. در این چارچوب، رنج‌خواهی سیاسی، وارونه‌رویِ فرهنگ ایرانی است؛ چراکه به‌جای نگاهبانی از آبرو و ارج، خواستار خواری و زبونی است.


چرا شناخت رنج‌خواهی بایسته است؟

شناخت درست این خوی ناهنجار کمک می‌کند که:

  • میان بردباری در برابر دشواری‌ها و شادمانی بردن از رنج جدایی نهاده شود.
  • به کسانی که گرفتار این خوی هستند یاری داده شود.
  • زبان پارسیِ سره و روشن، جان تازه گیرد.

سخن پایانی

رنج‌خواهی پدیده‌ای روانی است که نشانگر کشش نادرست به سوی رنج و آزردگی است. برای آن می‌توان برابرهایی چون رنج‌خواهی، رنج‌دوستی، خودآزارخواهی، آزارگرایی ، آزاردوستی و خودآزاری را به کار برد.

این برابرها از ریشه‌های پارسی برآمده‌اند و می‌توانند در نوشتارهای دانشی و همگانی، جایگزینی شایسته باشند.

از دیگر سوی رنج‌خواهی، در هر چهره‌ای که پدیدار شود — خواه در روان آدمی و پیوندهای فردی، خواه در کردارهای اجتماعی و سیاسی — همواره پدیده‌ای ناپسند و ناساز است. انسانی که از رنج خود یا دیگران شادمانی می‌برد، از راه خرد و آزادگی به دور افتاده است. در سیاست نیز، رنج‌خواهی می‌تواند ملتی را به پذیرش خواری وادارد؛ چنان‌که گروهی، با آنکه بارها خوار و زبون شده‌اند، باز به آغوش دشمن می‌شتابند. این خوی، در ژرفای فرهنگ ایرانی هیچ جایگاهی ندارد. فرهنگ ایرانی از دیرباز با آزادگی، مهرورزی، دادگری و پهلوانی شناخته شده است و در شاهنامه، اوستا و دیگر بن‌مایه‌های کهن، هیچ‌گاه نمونه‌ای از پذیرشِ به‌دلخواهِ رنج و خواری دیده نمی‌شود. بدین‌سان، رنج‌خواهی بیماری‌ای است که باید در همهٔ پهنه‌های روانی و اجتماعی درمان شود و روان ایرانی از آن پاک و پیراسته نگاه داشته شود.

Leave a review

Leave a Review لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Please select a rating!

تازه ها

شاهِ (امپراتور) روم در میدان انقلاب زانو زد / پیکرهٔ زانو‌زدنِ والریانوس در برابر شاپور یکمِ ساسانی در میدان انقلاب تهران
آگاهانی پارسی ایران و هویت ایرانی تاریخ ایران کهن
فرمان (منشور) کوروش بزرگ جهانی شد
ایران و هویت ایرانی بزرگان ایران کوروش بزرگ
هفتم آبان؛ روز درآمدن کوروش بزرگ به بابل، نماد داد، راستی و ایران‌دوستی
ایران و هویت ایرانی بزرگان ایران تاریخ ایران باستان کوروش بزرگ
سعید مظفری؛ زرصدای ماندگار بازآوایی (دوبلهٔ) ایران
پارسی گویان چهره‌های نامدار ایران دوبلهٔ پارسی فرهنگ و هنر

واژه ها

تپ؛ برابر پارسی واژهٔ پالس در دانش، آهنگ و گفتار روز
دانش و اگاهی زبان و فرهنگ واژگان پارسی
مایه‌کوبی؛ برابر پارسی واکسیناسیون در پزشکی ایرانی
واژگان پارسی
افشانه؛ برابر پارسی «اسپری»
واژگان پارسی
ویژند؛ برنهاده‌ای پارسی برای واژه بیگانه «برند»
واژگان پارسی

از این بخشها دیدن کنید

ارباب حلقه هاپارسی گویان

یان هلم بیلبو بگینز ارباب حلقه ها درگذشت

1399-04-01
محمد حسن راستگو
پارسی گویان

آموزگار راستگو درگذشت

1399-09-03
روز پدر
آگاهانی پارسیپارسی گویان

روز پدر فرخنده باد

1400-11-25
پارسی گویانپیام های فرتوری

جشن تیرگان خجسته باد ( درود بر آرش )

1399-04-14

پارسی‌گویان: پژواک زبان پارسی، نگاهبان فرهنگ ایران

پارسی گویانپارسی گویان
همه ی هوده ها ازآن تارنمای پارسی گویان است
  • سلب مسئولیت
  • آسا( قانون)های پارسی گویان
  • تبلیغات
  • پیوند با ما
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
رمز عبور

Lost your password?